<  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  >
Unen puute tappaa meidät
19.10.2017 07:20 | Hasse Kvist, Tuomo Sulkumäki

Unitutkija Matthew Walker Kaliforniasta väittää uudessa kirjassaan, että ”katastrofaalinen unen puute-” aiheuttaa jyrkästi lisääntyvää sairastumista. Walkerin mukaan yksityiset ihmiset, organisaatiot ja yritykset eivät ota uniasiaa riittävän vakavasti. Puuttuvan unen ja syövän, Alzheimerin taudin sekä sokeritaudin ja ylipainon välillä on unitutkijan mukaan selkeästi todistettu linkki.

Britanniasta kotoisin oleva Walker on käyttänyt neljä ja puoli vuotta kirjoittaakseen teoksen ”Why We Sleep”. Walker suosittelee kaikille säännöllistä elämää, johon kuuluu vähintään kahdeksan tuntia kunnon unta joka päivä. 66 prosenttia kehittyneiden maiden aikuisista ei selvitysten mukaan noudata tätä WHOn nukkumissuositusta. Uniongelman poistamiseksi on tehtävä ajattelutavan ja toiminnan muutosta kodeissa, työpaikoilla ja työyhteisöissä. Jatkossa on esimerkiksi kiellettävä henkilöä tulemasta töihin aamulla kello kahdeksan, jos henkilö palasi edellisenä yönä työmatkalta kotiin puoliyön jälkeen.

Unen puute aiheuttaa esimerkiksi Britanniassa kahden prosentin vuotuisen loven bruttokansantuotteeseen. Mistä yleistyvä unenpuute johtuu? Mikä on muuttunut ihmisten unielämässä toisen maailmansodan jälkeen? 75 vuotta sitten ihmiset vielä nukkuivat riittävästi. Nykyään yöt ovat valaistuja, ja valo heikentää merkittävästi unen laatua. Työajastakin on tullut joustava käsite. Ihmiset eivät myöskään enää halua tinkiä harrastuksistaan ja ajastaan perheen kanssa. Tingitään mieluiten unesta. Alkoholia ja kofeiinia saa nykyisin keinopiristeeksi helposti. Työelämässä unta ja nukkumista pidetään nykyään heikkoutena, jopa laiskuutena. Ihmiset ovat ainoa eläinlaji, joka ilman hyvää syytä tietoisesti kärsii unen puutteesta. Unen puutteesta kärsivä ihminen toimii kuin olisi kännissä.

Muutaman tunnin unenpuute aiheuttaa 70 prosentin pudotuksen ”tappajasolujen” määrässä. Tappajasolut hyökkäävät kehossa mm. syöpäsolujen kimppuun. Unen puute aiheuttaa siten vatsan, eturauhasen ja rintojen syöpää. WHO pitää nykyisin yövuorotyöskentelyä todennäköisenä karsinogeenina, eli syövälle altistavana työmuotona.

Walkerin havainnot tukevat myös väitettä, että ” mitä vähemmän nukut sitä lyhemmän elämän vietät”. Unen puute nostaa verenpainetta merkittävästi. Lisäksi liian lyhyet unet vievät keholta kykyä säädellä veren sokeria. Vajaa uni lisää ”minulla on nälkä” hormonin eli ghreliinin määrää, kuten moni on huomannut. Väsyneenä hakee helposti makeaa syötävää. Univaje myös vähentää ”olen kylläinen” hormonin eli leptiinin määrää kehossa. Ylipainoisuuden pääsyy saattaakin olla univajeessa.

Unella on vahva vaikutus vastustuskykyyn. Vastustuskykysi heikkenee merkittävästi, jos nukut yhdenkin yön huonosti. Flunssa iskee sinuun suurella todennäköisyydellä juuri silloin kun olet väsynyt.

Walker on tutkinut aivoihin liittyviä dementian syitä koehenkilöiden nukkuessa. Ennen häntä aivojen toimintaa tutkittiin koehenkilöiden valveilla ollessa. Syvässä unessa amyloidijäämät selvästi poistuvat tehokkaasti aivoista. Syvä uni tapahtuu 90 minuutin unisyklin loppuaikana. Plakki aivoissa taas lisääntyy, mikäli unta ei saada tarpeeksi. Siksi jokainen ihminen tarvitsee neljä tai viisi täydellistä unisykliä yössä. Unta kannattaa lisätä välttääkseen dementoitumisen.

Huonoilla unilla jokaisen fyysinen energia on aina alhaalla, ja sairaudet uhkaavat. Hyvillä unilla ihminen saa elinvoimaa ja terveyttä. Oman perusrytmin noudattaminen elämässä on myös avain energisyyteen. Aamuihmisiä (herää luonnostaan aikaisin) on noin 40 prosenttia kaikista ihmisistä. Iltaihmisiä (herää luonnostaan myöhään) taas on meistä 30 prosenttia. Loput meistä ovat siltä väliltä.

Lähde The Guardian 24.9.2017 

Unilääkäri Henri Tuomilehdon vinkkejä unen laadun parantamiseen


( Päivitetty: 19.10.2017 07:35 )

 - Hasse Kvist, Tuomo Sulkumäki | Kommentoi
<  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  >




Ota yhteyttä:

Hasse Kvist

hasse.kvist (ät) strato.fi
 +358 400 423 257

Tuomo Sulkumäki

tuomo.sulkumaki (ät) strato.fi
 +358 50 354 5522

Kenny Niutanen

kenny.niutanen (ät) businesscoaching.fi
 +358 40 961 4403

Korvaa sähköpostiosoitteista (ät) @-merkillä ja poista tyhjät välit.

©2018 Elä Energisesti - MMD Networks Oy